Jedna czy dwie bramy do garażu dwustanowiskowego?

Będąc właścicielem dwóch aut, oczywiste jest, że najlepiej, najbezpieczniej byłoby garażować oba pojazdy. Podczas budowy garażu dwustanowiskowego warto rozważyć kwestię rodzaju bramy garażowej, jaka będzie zamontowana. Dzisiaj właśnie garażom dwustanowiskowym poświęcamy ten wpis. Przybliżymy kwestie prawne związane z budową garaży, a do tego pokrótce omówimy wady i zalety każdego z rozwiązań.


Budowa garażu dwustanowiskowego wymaga z pewnością więcej miejsca niż budowa garażu jednostanowiskowego. Ale nie tylko o samą przestrzeń w przypadku garaży dwustanowiskowych chodzi. Większy garaż to również większe zapotrzebowanie na ciepło, regulować kwestie strat ciepła pomagają bramy garażowe. Dwie bramy w garażu dwustanowiskowym będą narażały garaż na większe ubytki ciepła niż jedna brama garażowa. Jednak nim przejdziemy do dalszych rozważań co się bardziej opłaca zastanówmy się, jakie są optymalne wymiary dla garażu dwustanowiskowego, wszak nie zawsze mamy nieograniczoną ilość miejsca.


Jaka powinna być optymalna długość i szerokość garażu dwustanowiskowego?

Garaż dwustanowiskowy bądź jednostanowiskowego powinna wynosić nie mniej niż 5,5 m. Optymalnie byłoby, gdyby „udało się” dodać jeszcze 30 cm, a jeśli 100 cm to byłoby super. Te 30 cm to znacznie zwiększony komfort poruszania się w garażu z zaparkowanym samochodem. Biorąc pod uwagę średnią długość auta około 4,5 m oraz zwykłą potrzebę ustawienia wewnątrz garażu regału na materiały eksploatacyjne około głębokości około 60 cm, z ustawowej długości 5,5 m zostaje nam raptem niewiele miejsca, by nie powiedzieć wprost, nie ma w garażu w ogóle miejsca na to, by bez - chociaż częściowego, wyprowadzenia samochodu z garażu dostać się do półek. Mając na uwadze pełen komfort korzystania z garażu, dobrze byłoby zaplanować długość garażu na około 6,0- 7,0 m.

Szerokość garażu podobnie jak długość wiąże się z niczym innym jak wymiarami auta. Średniej wielkości samochód ma około 1,7 m szerokości. Biorąc pod uwagę konieczność otwierania drzwi czy to od strony pasażera, czy też kierowcy, nie chcąc zarysować karoserii samochodu, dobrze jest doliczyć do szerokości pojazdu około 120 cm z każdej strony. ykl należy pamiętać o uwzględnieniu tego faktu w planowaniu szerokości garW ten sposób uzyskujemy minimalną szerokość garażu wahającą się między 5,8 a 6 m. Jeśli na jednej z długości ścian planujemy przechowywać rowery, motor w garażu, komfortowa szerokość garażu wynosi 6,5-6,8 m. Można przystąpić do „montażu” bramy garażowej.


Jaka brama będzie lepsza jedna czy podwójna?

W każdym przypadku będą pewne niedogodności, idealnego pozbawionego całkowicie wad rozwiązania nie ma, dlatego liczy się to, czego oczekuje klient. Kwestie finansowe zarówno jeśli chodzi o koszt bramy, jak i eksploatację garażu przemawiają za bramą garażową podwójną. Koszt montażu bram czy to pojedynczej, czy podwójnej będzie jeden, ale w przypadku produkcji bramy na pewno podwójna brama będzie tańsza niż dwie pojedyncze. Gdy zależy nam na ograniczeniu strat ciepła w garażu, również wybór pada na bramę podwójną. Jedna duża brama ma lepszy współczynnik przenikania ciepła niż dwie mniejsze (mniej mostków termicznych – niższy koszt ogrzewania).

Dwie bramy jednak to dużo większa wygoda użytkowania. Na co dzień korzystając z jednego auta, otwieramy tylko cześć garażu, a nie jak w przypadku bramy podwójnej cały garaż. Co z kolei przy dobrej izolacji termicznej bram pozwoli zmniejszyć straty ciepła wynikające z niepotrzebnego wychładzania „nieużywanej” w danym momencie części garażu. Gdy jednak zależy nam na komforcie wjeżdżania do garażu, cóż tu zdecydowanie wygrywa brama podwójna. Jak widać zatem wybór pomiędzy jedną podwójną a dwiema pojedynczymi bramami w garażu dwustanowiskowym to kwestia bardzo indywidualna i każde z rozwiązań ma tyle zalet, że należy je dobrać do własnych oczekiwań i potrzeb jako użytkownika garażu.

 

Sprzedaż i montaż stolarki okienno-drzwiowej